Camerele lui Rafael de la Muzeele Vaticanului


Una dintre partile cele mai interesante din Muzeele Vaticanului o reprezinta Camerele lui Rafael. Stanze di Raffaelo au fost comisionate de Papa Iulius al II-lea care si-a dorit sa se delimiteze de Alexandru al VI-lea si de aceea a refuzat sa locuiasca in apartamentele create pentru predecesorul sau. Papa Iulius al II-lea, avea de gand sa invite o serie intreaga de mari maesti sa-i decoreze camerele apartamentului sau ce se afla deasupra apartamentului Borgia. Dupa ce a vazut o parte dintre operele pictorului si arhitectului de numai 25 de ani Raffaello Sanzio – Rafael – a decis sa-i incredinteze acestuia sarcina de a decora cu picturi camele sale.

Raffaello Sanzio da Urbino Raffaello Sanzio da Urbino - presupus portret al lui Rafael

Incepand cu anul 1508, Rafael a inceput sa lucreze la decorarea apartamentelor insa a fost deseori intrerupt de alte lucrari pe care le avea, inclusiv la Basilica San Pietro. Rafael a murit in anul 1520, inainte ca frescele apartamentelor papale sa fie terminate insa asistentii sai i-au terminat opera dupa proiectul original. Frescele sunt considerate adevarate capodopere ale artei Renascentiste.

Cele patru camere ale lui Rafael de la Muzeele Vaticanului

Sala Constantin

Prima camera este Sala Constantin. Aceasta a fost pictata dupa moartea lui Rafael de asistentii sai Giulio Romano si Francesco Penni. Picturile infatiseaza triumful crestinismului in fata religiilor pagane si scene din viata Imparatului Roman Constantin, cel care a decretat crestinismul religie oficiala a Imperiului Roman. "Batalia Podului Milvius" (podul soimului) infatiseaza lupta dintre Constantin si Maxentius, in timpul careia, armata numeric inferioara a lui Constantin a infrant armata Imparatului Maxentius, impingand soldatii in apele raului.

Batalia Podului Malvius Batalia Podului Malvius

In timpul acestei batalii, insusi Maxentius s-a inecat in apele raului Tibru. Un scriitor crestin pe numele sau Lactantius, povesteste ca in ajunul bataliei Imparatul Constantin cel Mare a avut un vis in care i s-a spus ca inainte de a porni la lupta sa inscrie pe scuturile soldatilor sai un insemn crestin, cel mai probabil monograma lui Isus Cristos. Alte relatari, cum ar fi "Vita Constantini" – Viata lui Constantin - vorbesc chiar despre o aparitie pe cer in miezul zilei a unei cruci luminoase impreuna cu sintagma "In hoc signo vinces", ce se traduce prin "sub acest semn vei invinge".

Camera lui Heliodorus

A doua camera este Camera lui Heliodorus (Stanza di Eliodoro). Aceasta a fost decorata partia de Rafael intre anii 1512 si 1514. Tema acestei camere este legata de sfinti si de interventia divina in protectia bisericii. Camera este denumita dupa una dintre picturi care poarta numele de "Alungarea lui Heliodor din Templu", infatisand scena din biblie. In partea stanga se pot vedea figurile Papei Iulius al II-lea, a lui Rafael si a elevului sau Giulio Romano. Atunci cand Rafael a terminat pictura "Leo cel Mare intalnindu-l pe Attila", Iulius al II-lea deja trecuse in nefiinta si ca urmare, succesorul sau Leo al X-lea este portretizat de doua ori in aceasta fresca: Rafael l-a pictat intai in rol de cardinal insa mai apoi Leo al X-lea l-a rugat pe unul dintre elevii lui Rafael sa-l portretizeze si in noul rol de Papa.

Stanza della Segnatura

Stanza della Segnatura, a treia camera, este denumita astfel dupa un consiliu special care s-a intrunit aici. Rafael a inceput decorarea acestei camere in 1508 si este singura camera ce a fost pictata in intregime de maestru. Tema este armonia dintre valorile antichitatii si crestinism. Camera este recunoscuta pentru "Scuola di Atene" – Scoala din Atena – cea mai celebra fresca pictata de Rafael in Muzeele Vaticanului. Aceasta capodopera a fost unanim apreciata pentru o foarte buna utilizare a perspectivei. Pictura infatiseaza dezbaterea dintre Plato si Aristotel, doi dintre cei mai mari filosofi ai Greciei Antice. Apar si multe alte figuri celebre din Antichitate cum ar fi Euclid, Socrate, Pitagora si Arhimede.

Scoala din Atena Scoala din Atena

Rafael a adaugat si multe figuri contemporane in opera sa. Printre acestea se numara prietenul sau Bramante, Papa Iulius al II-lea, Leonardo da Vinci si chiar pe rivalul sau Michelangelo, care la acea vreme lucra la picturile din Capela Sixtina.

Camera Incendiului

Ultima dintre cele patru camere este Camera Incendiului – Stanza dell'Incendio – numita astfel dupa una dintre fresce. Aceasta camera a fost decorata intre 1515 si 1517 in mare parte de asistentii lui Rafael in vremea pontificatului lui Leo al X-lea. Tema aleasa este legata de vietile papilor care au purtat acelasi nume cu Leo al X-lea, Leo al III-lea si al IV-lea. Cea mai importanta fresca de aici este Focul din Borgo, pictata dupa o schita realizata de Rafael. Aceasta fresca il infatiseaza pe Leo al IV-lea stingand un incendiu facand semnul crucii. Pictura realizeaza o paralela cu scene din antichitate prezentandu-l pe Aeneas in partea stanga, cel care il cara pe Anchises, tatal sau, in spate incercand sa-l duca departe cetatea Troia aflata in flacari.

Incendiul din Borgo Incendiul din Borgo

Loggia lui Rafael

Camera lui Constantin este legata de Loggia lui Rafael, a alta capodopera a marelui maestru. Din pacate, accesul in aceasta logie este posibil doar cu rezervare. Logia este decorata cu douasprezece fresce care ilustreaza scene din biblie.

Camerele lui Rafael pot fi vizitate ca parte a Muzeelor Valicanului, fiind situate cam la jumatatea turului care se termina cu Capela Sixtina.

Informatii utile despre vizita la Camerele lui Rafael din Roma

Adresa: Muzeele Vaticanului

Preturi: Pentru Camerele lui Rafael nu se percepe o taxa in plus, ele facand parte din turul Muzeelor Vaticanului

Vizualizari: 2168