Scurt Istoric al orasului Bruges


Bruges (Brugge) a fost fondat in secolul al IX-lea de vikingii care s-au stabilit pe malul raului din apropiere. Numele de Bruges se trage probabil din vechiul cuvand scandinav „Brygga” care inseamna port. Din cauza proximitatii fata de Marea Nordului, asezarea a devenit foarte repede un port international important. In secolul al XII-lea asezarea a fost ridicata la rang de oras cand au fost ridicate si primele ziduri defensive. Un canal numit Zwin unea orasul Bruges de Marea Nordului iar acest canal a inceput sa se imparta in mai multe canale mai mici. Acest lucru ar fi cauzat probleme majore orasului daca nu s-ar fi adaptat situatiei prin ceerea de avanposturi in Damme si Sluis. In plus transportul pe uscat a inceput sa devina tot mai folosit. In secolul al XIV-lea Bruges a devenit locul de pornire al unui drum comercial spre Bruxel si Leunven. Orasele care se aflau pe traseul acetui drum comercial au inceput si ele sa infloreasca.

Inca din secolul al XIII-lea Bruges era un centru de comert international. Comercianti din toata lumea cunoscuta la acea vreme veneau in Bruges pentru a isi vinde bunurile si pentru a cumpara panza flamanda. Acest produs textil era produs in diferite orase flamande si era recunoscut si apreciat in toata lumea. In secolul al XIV-lea, Bruges a fost scena unor instabilitati politice generate de unele diferende intre cetateni si contele de Flandra. Regele Frantei a incercat sa profite de aceste nelinisiti politice si sa anexeze Flandra dar populatia a reusit sa respinga garnizoana franceza pe data de 18 mai 1302. Mai tarziu, armata franceza este infranta de cea a flamanzilor intr-o lupta ce-a ramas in istorie sub numele de „Batalia pintenilor de aur” si care a avut loc in data de 11 Iulie.

In secolul al XIV-lea Bruges s-a transformat intr-un centru financiar si comercial. A devenit depozitul oraselor din Nordul Europei. Multe dintre tarile Europei si-au trimis reprezentanti in Bruges. Italienii, germanii, scotienii sau spaniolii, toti erau bine reprezentati in Bruges iar acest lucru a facut din oras un adevarat centru european in care se vorbeau mai multe limbi si unde se puteau gasi cele mai exotice produse.

Declinul orasului Bruges a venit in secolul al XV-lea cand bogatia orasului a inceput sa scada din cauza micsorarii canalului Zwin, a competitiei cu portul mult mai mare Antwerp si datorita crizei din industria de producere a panzei. Criza din industria de producere a panzei nu si-a facut simtita prezenta chiar imediat si in Bruges au continuat sa fie construite cladiri si biserici in stil gotic, iar scoala flamanda de pictura a inceput sa infloreasca mai mult ca niciodata.

Pana la sfarsitul secolului al XVI-lea fosta glorie a orasului era doar o amintire frumoasa iar orasul a cazut intr-o hibernare adanca care a durat mai multe secole. Noi tehnologii in industria textila au fost introduse in secolul al XIX-lea dar cam fara folos. La mijlocul anilor 1800 Bruges era cel mai sarac oras din Belgia. Secolul XX insa, a adus o viata noua pentru oras, acesta fiind descoperit ca destinatie turistica. Mostenirea medievala a orasului s-a dovedit a fi o noua sursa de avutie pentru „Venetia Nordului”. Din punct de vedere economic si industrial o noua evolutie a avut loc fiind inaugurat un nou port la 15 km in afara orasului pe coasta belgiana.