Traim in era trenului sau a avionului?
Noile linii de tren de mare viteza ce se construiesc prin toata Europa vor da mari batai de cap companiilor aeriene.
Anul care abia a inceput pare sa fie cu adevarat anul trenurilor, sau cel putin al trenurilor continentale. Luna trecuta spre exemplu, a fost inaugurata linia de tren de mare viteza dintre Roma si Milano, iar calatoria dureaza acum trei ore si 30 de minute, cu o ora mai putin decat inainte. Sageata Rosie a companiei Trenitalia, poate atinge o viteza maxima de 300 de km/h. Calea ferata dintre Milano si Roma reprezinta ceva mai mult decat o legatura mai rapida intre cele mai mari doua orase din Italia; este de fapt prima dintr-o serie dramatica de cai ferate de mare viteza care vor fi deschise sau la care se vor incepe lucrari in 2009.
Pana la sfarsitul anului o noua linie de mare viteza va face legatura intre Bruxelles si Amsterdam. Timpul unei calarii de la Londra la Amsterdam va fi astfel redus de la cinci ore cat este in prezent la trei ore si 36 de minute. O alta linie de mare viteza intre Bruxelles si granita cu Germania se va inugura cam in acelasi timp, scurtand timpul de calatorie intre Koln si Bruxelles cu aproape jumatate de ora.
Toate acestea urmeaza unor rute de tren de mare viteza care deja au intrat in functiune, cum este cea intre Barcelona si Madrid care a fost inaugurata in 2007. Lansarea acestei rute a redus procentul traficului aerian intre cele doua orase (candva cea mai aglomerata ruta din Europa), de la 88 la 40 la suta. Intre timp, Franta si-a anuntat intentiile de a construi linii de mare viteza intre Rin si Ron ca si intre Tour, Bordeaux, Paris si Rennes. In decursul anului viitor o linie TGV va face legatura intre Franta si Spania.
Alianta Air France - KLM ia in considerare inlocuirea unor curse scurte intre orase europene cu un serviciu de cale ferata de mare viteza din noua generatie de trenuri numite Alstom (cunoscute si sub numele de AGV). Acestea pot transporta pana la 900 de pasageri cu o viteza de pana la 360 km/h. Acestea ar putea parcurge distanta dintre Paris si Amsterdam intr-o ora si jumatate. Si Danemarca lucreaza la un sistem de trenuri de mare viteza ce vor putea calatori cu 210 km/h intre Copenhaga si Aalborg.
Toate aceste activitati sunt impulsionate si de Comisia Europeana care doreste sa mareasca proportia transportului feroviar in raport cu cel aerian in cadrul Uniunii Europene. In 2007, Comisia Europeana a ajutat la infiintarea unui consortiu numit Railteam, format din operatori de linii ferate de mare viteza cum ar fi: Eurostar din Marea Britanie, Thalys din Belgia, SNCF din Franta, SBB din Elvetia si Deutsche Bahn din Germania. Scopul este ca pana in anul 2010, numarul pasagerilor internationali ce folosesc trenuri de mare viteza sa creasca la 25 de milioane si ca pana anul 2020 reteaua de cai ferate de mare viteza sa se tripleze. Railteam lucreaza de asemenea la imbunatatirea accesului si infrastructurii pentru pasageri si incearca sa implementeze un orar al cailor ferate, de-a lungul intregului continent care va asigura timpi de transfer de maxim 30 de minute in nodurile feroviare majore.
In aceasta primavara, Railteam va lansa un sistem de distrutie a biletelor, care va facilita pasagerilor internationali accesul la cel mai mic pret pentru biletul de tren, pentru calatoria pe care doresc sa o intreprinda. Rail Europe poate vinde bilete acum catre cinci mii de destinatii de pe continent. "Scopul aliantei Railteam este de a micsora timpii de asteptare, de a imbunatati marcajele si de a usura pasagerilor gasirea celui mai ieftin bilet de tren", a declarat un purtator de cuvant al Eurostar. Companiile de cai ferate spera ca oferirea de servicii integrate la nivel european vor face pasagerii sa nu mai aleaga avionul. Studii ale Railteam arata ca pasagerii care calatoresc in interes de servici sunt dispusi sa faca calatorii cu trenul de pana la patru ore in timp ce pasagerii ce calatoresc pentru vacanta sunt dispusi sa calatoreasca timp mai indelungat, pana la opt ore.
Se spera ca mai multi dezvoltatori vor aparea anul viitor cand Uniunea Europeana va liberaliza piata pasagerilor internationali de cai ferate. Atunci operatori privati si de stat dintr-o tara, vor putea oferi servicii in alte tari.
Calea ferata devine tot mai mult o optiune pentru turisti iar acestia realizeaza tot mai mult ca exista alternative viabile la zborul cu avionul. Tot mai multi operatori de turisim ofera pachete ce include bilete de tren si acest lucru se intampla doar pentru ca oamenii cer asa ceva. Multi pasageri s-au saturat de stresul zborului cu avionul, se gandesc la motive ecologice sau realizeaza chiar ca trenul este uneori mai rapid. In concluzie se anunta vremuri bune pentru caile ferate din Europa.