Muzeul Vasa din Stockholm


Muzeul Vasa s-a deschis in anul 1990 pentru a prezenta publicului larg o impresionanta nava de razboi care s-a scufundat la primul sau voiaj in anul 1628. Nava a fost recuperata la inceputul anilor 1960 si este acum una dintre cele mai populare atractii din Stockholm.

Istoria navei Vasa

In 1625 Regele Gustav al II-lea Adolf, membru al dinastiei Vasa, a alocat fonduri pentru constructia a patru noi nave de razboi, dintre care Vasa trebuia sa fie prima dintre ele. La acea vreme era cea mai mare nava ce fusese vreodata construita in Suedia si trebuia sa fie mandria Marinei Suedeze. Constructia galionului a inceput in anul imediat urmator la santierul naval, ce se atunci afla unde astazi se gaseste cartierul Blasieholmen, si aproximativ 300 de oameni au construit nava in mai putin de trei ani.

Muzeul Vasa din Stockholm Muzeul Vasa din Stockholm

Pe 10 august 1628, un mare numar de oameni s-a adunat in apropierea cheiului pentru a admira nava Vasa plecand din Slussen in primul sau voiaj. Urma sa se indrepte spre baza navala Alvsnabben, unde 300 de soldati asteptau sa se imbarce la bord. Nu avea niciodata sa ajunga la destinatie: la putin timp dupa ce patru din cele zece panze ale sale au fost ridicate, nava a inceput sa se incline si apa a inceput sa patrunda prin gaurile pentru tunuri. Dupa ce a navigat doar 1300 de metri nava Vasa s-a scufundat, luand o data cu ea viata a 30 din cei 150 de oameni ce se aflau la bord.

Dupa acest dezastru capitanul navei a fost retinut de autoritati dar la putin timp dupa aceea a devenit evident ca alta era cauza acestei catastrofe. Nava, desi bine construita dupa tehnici verificate si folosite de constructori de nave olandezi, nu era bine proportionata; era multe prea grea si prea inalta pentru carena sa.

Recuperarea epavei

In secolul al 17-lea deja avusesera loc cateva tentative de a salva epava navei dar numai tunurile au putut fi recuperate. De-a lungul timpului pozitia exacta a locului in care nava s-a scufundat a fost data uitarii. In cele din urma in anul 1956, dupa ani lungi de cercetari si incercari de afla locatia unde se afla epava, arheologul amator Anders Franzen a recuperat o bucata de lemn din nava Vasa. In anul urmator recuperarea navei Vasa a inceput si au fost sapate tunele pentru cabulurile de tractare. Dupa mai multi ani de pregatiri, nava Vasa a fost readusa la suprafata in anul 1961. Datorita nivelului foarte scazut de sare din apa, lemnul s-a pastrat nesperat de bine, deoarece viermii care rod lemnul epavelor pot supravietui numai in apa cu o concentratie salina mai ridicata. Cu toate acestea a fost nevoie de o munca titanica de restaurare deoarece mii de piese recuperate au trebuit sa fie identificate. Reconstituirea navei care este inca in proportie de 95% autentica a continuat pana in anii 1990 cand lucrarile au fost finalizate.

Muzeul navei de razboi Vasa

Atunci cand lucrarile de restaurare au fost finalizate a devenit evident ca asa o capodopera merita un muzeu care sa-i fie dedicat. La putin timp dupa ce nava a fost salvata s-a deschis un muzeu temporar la santierul naval. In 1987 a inceput constructia unui muzeu special pentru nava Vasa in Djurgarden, nu departe de locul unde nava s-a scufundat in anul 1987. Trei ani mai tarziu, Muzeul Vasa si-a deschis portile publicului larg. Exteriorul cladirii proiectate de Goran Manson si Marianne Dahlback este clar inspirat de forma imensei nave de razboi si imaginea sa este completata de trei catarge plasate in varful cladirii. Acestea arata cu exactitate inaltimea catargelor de pe nava de razboi Vasa.

Vasa era cea mai mare nava de razboi din acea vreme. Avea 10 catarge, transporta 64 de tunuri, avea un echipaj de 145 de oameni si putea transporta 300 de soldati. Nava avea o lungime de aproximativ 69 de metri si principalul sau catarg avea o inaltime de 52 de metri. Ceea ce impresioneaza cel mai mult la aceasta nava sunt insa decoratiunile foarte bogate: 500 de sculpturi si 200 de ornamente au fost create special de sculptori proveniti din Olanda si Germania.

Cele mai impresionante decoratii sunt leul mare de la prova si pupa inalta de 19.3 metri care este complet acoperita in sculpturi superbe. Leul face referinta la Regele Gustav al II-lea care era supranumit "Leul Nordului". Mare parte din statuile de pe nava infatiseaza figuri din mitologia greaca si din biblie. Sunt asemenea reprezentari ale unor monstrii marini, aristocrati suedezi si simboluri regale. Sculturile originale sunt acum de culoarea lemnului dar in trecut acestea au fost pictate in culori foarte vii. Mai multe replici ale unor sculpturi dar si o macheta a nevei exemplifica cum ar fi putut arata nava in 1628.

Nava avea incarcatura completa atunci cand a plecat in prima si ultima sa calatorie si multe dintre obiecte au fost recuperate si se afla acum expuse in cadrul muzeului. Acestea ofera turistilor o idee despre viata pe o nava de razboi in secolul al 17-lea. Printre cele mai interesante obiecte se numara un joc de societate din lemn, echipament medical, linguri de lemn, echipamente de bucatarie din tinichea si mii de monezi din cupru.

Accesul vizitatorilor in nava propriu-zisa nu este permis, insa o parte puntii unde se aflau tunurile a fost reconstituita. In cadrul muzeului exista multe alte exponate care pun accentul pe diferite aspecte ale istoriei navei Vasa, inclusiv constructia, dezastrul si recuperarea epavei.

In afara muzeului se afla doua nave din secolul 20, nave la care se poate ajunge direct din muzeu printr-o pasarela. Aceste nave sunt spargatorul de gheata SS Sankt Erik si nava Finngrundet.

Adresa:
Galarvarvsvagen 14, Stockholm

Transport:
Autobuz: 47, 69 (de la Gara din Stockholm) - statia: Djurgardsbron
Tramvai: 7 (de la Sergels torg/Hamngatan) - statia: Nordiska museet/Vasamuseet
Feribot: Djurgarden.

Orar:
1 iunie - 31 august: 8:30 - 18:00
1 septembrie - 31 mai: 10:00 - 17:00 (miercurea este deschis: 10:00 - 20:00)
Inchis: 1 ianuarie si 23 - 25 decembrie.

Preturi:
Adulti: 110 SEK
Copii si tineri pana la 18 ani: gratuit.
Studenti: 80 SEK.

Vizualizari: 915