Turnul Eiffel din Paris

Fiind candva cea mai inalta structura din lume, Turnul Eiffel este probabil acum cea mai celebra atractie turistica din Europa si cel mai cunoscut simbol al Parisului, silueta sa inconfundabila putand fi recunoscuta cu usurinta de orice turist.

Este de neconceput sa vizitezi Parisul si sa nu vezi Turnul Eiffel. Chiar daca nu iti doresti sa il vizitezi, nu ai cum sa nu il vezi, deoarece varful Turnului Eiffel se poate vedea aproape din orice punct al Parisului. Turnul Eiffel masoara 300 de metri inaltime si atunci cand a fost ridicat, la sfarsitul secolului al 19-lea, era de doua ori mai inalt decat Monumentul Washington, care la acea vreme detinea titlul de cea mai inalta structura din lume.

Turnul Eiffel din Paris

Turnul Eiffel - scurt istoric

Turnul Eiffel a fost construit pentru Expozitia Universala de la Paris din anul 1889

Turnul Eiffel a fost ridicat cu ocazia Expozitiei Universale din 1889, organizata la Paris pentru celebrarea centenarului Revolutiei Franceze din 1789, eveniment ce a marcat istoria Europei in mod fundamental. Peste 100 de artisti au depus planuri pentru ridicarea unui monument in Champ-de-Mars, in centrul Parisului, care urma sa serveasca drept poarta de intrare in spatiul expozitional. Executarea acestui monument a fost incredintata firmei numite Eiffel et Compagnie, o firma de consultanta si constructii detinuta de un recunoscut constructor de poduri, arhitect, inginer si expert in prelucrarea metalelor, Alexandre-Gustave Eiffel.

Desi Eiffel primeste de cele mai multe ori intregul merit pentru monumentul care-i poarta si numele, unul dintre angajatii sai, un inginer structurist pe nume Maurice Koechlin, este de fapt cel care a venit cu ideea si cu intregul concept pentru realizarea monumentului. Se spune ca prima varianta de proiect a fost respinsa de Eiffel, care a dorit ca monumentul sa fie mai bogat in oranemente si inflorituri. Proiectul final a necesitat peste 18.000 de piese din fier forjat si 2.5 milioane de nituri. Sute de muncitori au lucrat timp de doi ani la asamblarea monumentului care avea sa devina Turnul Eiffel, un monument ce a fost inaugurat in luna martie a anului 1889 si se inalta la peste 300 de metri, fiind la acel moment cea mai inalta structura din lume. In 1930 avea sa se termine constructia la Chrysler Building din New York iar Turnul Eiffel a trebuit sa predea titlul cladirii de peste ocean.

Turnul Eiffel a mai avut o tentativa de a isi recastiga titulatura de cea mai inalta structura din lume. In 1957 i-a fost adaugata in varf, o antena inalta de aproape 20 de metri, care l-a ajutat sa depaseasca in inaltime Chrysler Buidling. Intre timp insa aparuse in peisajul New York-ului o alta cladire remarcabila, mai inalta decat toate de pana atunci - Empire State Building.

Aceiasi echipa formata din Maurice Koechlin si Gustave Eiffel colaborase cu doar cativa ani inainte la realizarea armaturii pentru Statuia Libertatii din New York, un alt monument cu un statut emblematic pentru orasul in care se afla.

Turnul Eiffel - o constructie temporara care a prins radacini

Turnul Eiffel fusese initial inaltat doar pentru durata Expozitiei Universale. In timpul expozitiei si dupa aceea, milioane de vizitatori s-au extaziat vazand aceasta minune arhitectonica a Parisului. Nu toti au fost incantati insa de Turnul Eiffel. La acea vreme monumentul a fost un subiect foarte controversat si au existat o multime de voci ale unor artisti contemporani care si-au exprimat indignarea in legatura cu Turnul Eiffel si cu faptul ca acesta va promova structurile fara individualitate; structuri ce nu se incadreaza deloc in arhitectura Parisului. Despre Guy de Maupassant spre exemplu se spune ca avea o aversiune atat de mare fata de Turnul Eiffel incat lua foarte des pranzul in restaurantul deschis la baza acestuia tocmai pentru ca acolo era singurul loc din Paris de unde nu era fortat sa priveasca la silueta monumentului pe care il dispretuia.

In zilele noastre aceasta aversiune a disparut din randul parizienilor si nici unul nu isi mai poate imagina Parisul fara Turnul Eiffel. Orasul Luminii si al sau simbol, Turnul Eiffel, au devenit doua lucruri inseparabile.

Turnul Eiffel noaptea

Unul dintre motivele pentru care Turnul Eiffel a scapat de la demolare in primii ani ai existentei sale a fost faptul ca oficialitatile au fost nevoite sa recunoasca valoarea sa ca statie de telegraf. Cativa ani mai tarziu, in Primul Razboi Mondial, Turnul Eiffel a fost folosit pentru a intercepta comunicatiile radio ale inamicului, pentru a coordona zepelinele si trupele trimise ca intariri pe front. A supravietuit si celui de-al Doilea Razboi Mondial atunci cand se spune ca Hitler a ordonat demolarea celui mai pretuit simbol al Parisului. Din fericire ordinul sau nu a fost niciodata dus la bun sfarsit. De asemenea in timpul ocupatiei naziste, rezistenta franceza a taiat cablurile de la lifturile turnului, obligandu-i pe nazisti sa urce pe scari.

De-a lungul timpului, Turnul Eiffel a fost locul de desfasurare a numeroase cascadorii, diferite evenimente speciale si chiar experimente stiintifice. In 1911 spre exemplu, fizicianul german Theodor Wulf a folosit un dispozitiv de masurare pentru a inregistra nivelul de radiatii de la baza si din varful turnului, observand astfel efectele a ceea ce astazi numim raze cosmice. Turnul Eiffel a inspirat mai bine de 30 de replici si structuri similare in diferite orase din intreaga lume. O astfel de replica a fost construita de Ilie Alexandru, unul dintre primii miliardari de carton din Romania. Structura cu o inaltime de peste 50 de metri se gaseste in ferma acestuia de la Slobozia - si ferma este o replica a fermei familiei Ewing din serialul de televiziune Dallas.

Turnul Eiffel este cel mai important obiectiv turistic din Paris

In zilele noastre Turnul Eiffel este una dintre cele mai usor de recunoscut structuri de pe intreaga planeta si a trecut printr-o serie de lucrari majore de renovare in anul 1986. Turnul Eiffel este vopsit la fiecare sapte ani si primeste mai multi turisti decat orice alt obiectiv turistic pentru a carui vizitare se plateste - se estimeaza ca aproximativ 7 milioane de turisti viziteaza Turnul Eiffel in fiecare an. Aproximativ 500 de salariati lucreaza si sunt responsabili cu intretinerea, lucreaza in restaurante, la lifturi, la paza si la ghidarea turistilor care dau navala in fiecare zi pentru a se bucura de o panorama a Parisului de la mare inaltime.

Turnul Eiffel vazut din Trocadero

Turnul Eiffel are doua restaurante: Altitude 95 la primul nivel (la 95 m inaltime) si Jules Verne la etajul al doilea. Acesta din urma este o destinatie gastronomica pentru cunoscatori. Cel mai vizitat loc din Paris este mereu aglomerat iar cozile la intrare pot fi foarte mari. Pentru a le evita pe cat posibil este recomandat sa incercati sa-l vizitati dimineata si in timpul saptamanii.

Putine sunt acele locuri sau monumente care simbolizeaza Parisul mai bine decat Turnul Eiffel. Desigur ca exista multe alte obiective turistice in Paris cu o istorie mai bogata, mai putin aglomerate si mai romantice. Exista si locuri pentru vederi panoramice mai frumoase; spre exemplu de pe treptele de la Sacre Coeur, din turnul Montparnesse sau din varful Arcului de Triumf, insa vizitarea Turnului Eiffel este ceva ce nu puteti rata daca ajungeti sa vizitati Parisul.

Turnul Eiffel din Paris

Daca vizitati turnul, trebuie sa asteptati la coada pentru unul din cele doua lifturi care urca pana in varf. Acestea pleaca la fiecare opt minute dar cu toate acestea perioada de asteptare poate fi foarte mare. La primul etaj puteti vedea lucruri legate de istoria Turnului Eiffel, puteti trimite o vedere chiar din turn ( exista un oficiu postal acolo ) sau puteti lua masa la restaurantul Altitude 95. Ambele niveluri au magazine cu suveniruri sau Internet cafe-uri. In varf puteti vedea orasul si exista tot felul de ghiduri care va spun ce vedeti. Totusi inaltimea este atat de mare incat poate fi dificil sa localizati anumite locatii.

Turnul Eiffel - informatii utile despre vizita la Tour Eiffel

Preturi:

Pentru lifturi:
Bilet valabil pana in varf: Adulti: 15.00 €; tineri intre 12-24 ani: 13.50 €; copii intre 4-11 ani: 10.50 €;
Bilet valabil pana la etajul 2: Adulti: 9.00 €; tineri intre 12-24 ani: 7.50 €; copii intre 4-11 ani: 4.50 €;

Pentru scari:
Adulti: 5.00 €; tineri intre 12-24 ani: 4.00 €; copii intre 4-11 ani: 3.00 €;
Aceste bilete sunt valabile pentru urcarea pe scari pana la nivelul al doilea.

Adresa:
Champ de Mars, Arondismentul 7, Paris.

Transport:
Metrou: Trocadero - M6, M9; Ecole Militaire - M8; Champ de Mars RER-C.

Orar:
De la mijlocul lunii iunie pana la inceputul lunii Septembrie:
Lifturi: 09:00 - 00:45 (ultimul lift spre varf la 23:00).
Scari: 09:00 - 00:45 (ultima intrare la 00:00).

In restul anului:
Lifturi: 09:30 - 23:45 (ultimul lift spre varf la 22:30).
Scari: 09:30 - 18:30 (ultima intrare la 06:30).

Orele cand sunt primiti ultimii vizitatori pot fi modificate in functie de cat de aglomerat este turnul.

Obiective turistice Paris